تصویرسازی اتمسفریک

تصویرسازی اتمسفریک چیست و چطور عمق و حس فضا را ایجاد می‌کند؟

بیاین با هم ببینیم تصویرسازی اتمسفریک دقیقاً یعنی چی و موقع خلق آثار غرق‌کننده‌ و پرحس‌وحال، باید به چه چیزهایی دقت کنیم.

تصویرسازی اتمسفریک در واقع یه سبک از طراحی و نقاشیه که تمرکزش روی ایجاد حال‌و‌هوا و فضای خاص توی تصویره. هنرمند با کمک رنگ‌ها، نور، بافت و ترکیب‌بندی، یه حس خاص یا اتمسفر مشخص رو منتقل می‌کنه — همون‌طور که از اسمش پیداست.
این نوع تصویرسازی معمولاً باعث می‌شه بیننده احساس کنه وارد اون فضا یا صحنه شده، نه اینکه فقط از بیرون تماشا کنه.

برای رسیدن به این حال‌و‌هوا، هنرمندها از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنن — مثلاً بازی با تضاد نور و سایه یا استفاده از پالت رنگی خاصی که یه احساس مشخص رو زنده می‌کنه.

تصویرسازی‌های اتمسفریک رو می‌تونی تو جاهای مختلف ببینی:
از کاور کتاب‌ها و طراحی مفهومی فیلم و بازی‌های ویدیویی گرفته تا تصویرسازی‌های مجله‌ای و آثار هنری گالری‌ها.
اما هدف همه‌شون یکیه — اینکه بیننده رو از نظر احساسی درگیر اثر کنن و یه ارتباط عمیق بین اون و تصویر بسازن.

یاد بگیر چطور تصویرسازی‌هایی با حال‌و‌هوای خاص و فضاسازی انجام بدهی.

۴ نکته برای خلق توهم چشم‌انداز جوی

توهم چشم‌انداز جوی باعث می‌شه یه تصویر دوبعدی، عمق و فاصله‌ی واقعی پیدا کنه — طوری که حس کنی می‌تونی وارد اون فضا بشی. اگه می‌خوای این حس طبیعی و چشم‌نواز رو توی کارهات بیاری، این چهار نکته‌ی مهم رو حتماً در نظر بگیر 👇

۱. رنگ‌ها

هرچی یه شیء توی تصویر از بیننده دورتر می‌شه، رنگش معمولاً سردتر، روشن‌تر و کم‌رمق‌تر می‌شه.
علتش چیه؟ جوّ اطراف (همون هوایی که بین ما و اون جسم هست) باعث می‌شه نور، مخصوصاً رنگ‌های گرم و بلندموج، پخش و جذب بشن.

پس برای اینکه توی کارت حس چشم‌انداز جوی بسازی:

  • برای چیزهای دورتر از رنگ‌های سردتر و کم‌اشباع‌تر استفاده کن.

  • برای عناصر جلوی تصویر از رنگ‌های گرم‌تر و قوی‌تر بهره ببر.

به این ترتیب چشم بیننده ناخودآگاه حس می‌کنه داره به یه فضای واقعی با عمق نگاه می‌کنه.

برای اشیای دورتر از رنگ‌های سردتر و برای اشیای نزدیک‌تر از رنگ‌های گرم‌تر استفاده کن.

۲. کنتراست نوری (تفاوت تیرگی و روشنی)

کنتراست نوری یعنی همون تفاوت بین روشن‌ترین و تیره‌ترین بخش‌های تصویر.
وقتی یه چیزی نزدیک‌تر به بیننده‌ست، این تفاوت بیشتره — یعنی قسمت‌های روشن‌تر، روشن‌تر دیده می‌شن و سایه‌ها هم تیره‌ترن.

اما هرچی اون جسم دورتر بره، این اختلاف کم‌تر می‌شه؛ یعنی نور و سایه‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شن و در نتیجه، اون بخش از تصویر صاف‌تر، محوتر و کم‌جزئیات‌تر به نظر میاد.

اگه می‌خوای توی کارت حس عمق طبیعی بسازی، یادت باشه:

  • در پس‌زمینه (بخش‌های دور)، کنتراست نوری رو کمتر کن تا اون قسمت محوتر و نرم‌تر دیده بشه.

  • اینطوری بیننده ناخودآگاه حس می‌کنه اون بخش واقعاً در فاصله‌ی دور قرار داره.

 

با کنتراست در روشنایی و تیرگی (Value Contrast) بازی کن تا عمق ایجاد شود.

۳. جزئیات و بافت

سطح جزئیات و بافت چیزها هم توی ایجاد حس چشم‌انداز جوی خیلی مهمه.

  • اشیایی که نزدیک‌تر به بیننده هستن، جزئیات و بافت بیشتری دارن و همه چیزشون واضح‌تر دیده می‌شه.

  • اشیایی که دورتر هستن، صاف‌تر و کم‌جزئیات‌تر به نظر میان.

علتش چیه؟ نور پخش می‌شه و ذرات موجود در هوا باعث کاهش وضوح و دید می‌شن، به همین دلیل چیزهای دورتر واضح و تیز به نظر نمی‌رسن.

برای اینکه توی کارت حس عمق واقعی ایجاد کنی:

  • به عناصر جلوی تصویر جزئیات و بافت بیشتری بده.

  • هر چی به پس‌زمینه نزدیک‌تر می‌شی، جزئیات و بافت رو به‌تدریج کاهش بده.

 

هرچه اشیا به پس‌زمینه نزدیک‌تر می‌شوند، میزان جزئیات را کاهش بده.

۴. هم‌پوشانی و موقعیت

ترتیب و جایگاه اشیاء توی تصویر هم توی ایجاد حس چشم‌انداز جوی خیلی اثر داره.

  • وقتی یه شیء پایین‌تر توی تصویر قرار می‌گیره، بیننده حس می‌کنه نزدیک‌تره.

  • وقتی یه شیء بالاتر قرار می‌گیره، حس می‌کنه دورتره.

همچنین، وقتی اشیاء روی هم قرار می‌گیرن و کمی هم‌پوشانی دارن، مغز بیننده ناخودآگاه عمق رو درک می‌کنه.
پس برای ایجاد حس عمق توی کارت، عناصر رو طوری بچین که هم هم‌پوشانی داشته باشن و هم جایگاهشون در تصویر متفاوت باشه.

اشیا را لایه‌لایه روی هم قرار بده تا جلوه‌ای سه‌بعدی به دست آوری.

هنرمندانی برای الهام گرفتن در پروژه‌هایت

اگه تازه وارد دنیای تصویرسازی اتمسفریک شدی و نمی‌دونی از کجا شروع کنی، آثار این هنرمندان می‌تونن الهام‌بخش پروژه‌های خلاقانه بعدیت باشن. هرکدوم از این هنرمندان یه نگاه و سبک منحصر به فرد دارن که می‌تونه ایده‌های تازه بهت بده.

جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien)

تالکین علاوه بر اینکه نویسنده‌ی مشهور بود، یه تصویرگر حرفه‌ای هم بود.
خیلی از تصویرسازی‌های او برای کتاب‌هاش مثل هابیت و ارباب حلقه‌ها، یه حس اتمسفریک خاص دارن که آدمو مستقیم می‌برن تو اون دنیای جادویی.

یوشیتاکا آمانو (Yoshitaka Amano)

یه هنرمند ژاپنی که بیشتر برای کارهاش روی سری فاینال فانتزی شناخته می‌شه.
تصویرسازی‌های آمانو اغلب رویایی و آسمانی هستن و یه جوّ خیال‌انگیز و لطیف به بیننده منتقل می‌کنن.

جیمز گورنی (James Gurney)

گورنی خالق سری دینوتوپیاه و استاد خلق تصویرسازی‌های جزئیات‌دار و اتمسفریکه.
آثارش معمولاً شامل موجودات خیالی و مناظر فوق‌العاده جذاب هستن که آدمو مستقیم تو دنیای داستان غرق می‌کنن.

ایویند ارل (Eyvind Earle)

یه هنرمند آمریکایی که بیشتر برای کارش با دیزنی شناخته می‌شه، مخصوصاً روی فیلم زیبای خفته.
ارل در خلق پس‌زمینه‌های اتمسفریک و طراحی‌های مفهومی سبک منحصر به فردی داشت که همیشه چشمگیر و الهام‌بخش بوده.

شاون تان (Shaun Tan)

تان هنرمند و نویسنده‌ی استرالیاییه که آثارش اغلب مناظر سورئال و رویایی دارن و حس قوی از جوّ و اتمسفر به بیننده منتقل می‌کنن.

جان هریس (John Harris)

یک نقاش و تصویرگر بریتانیایی که به خاطر آثار علمی-تخیلی و فضایی با حس اتمسفریک شهرت داره.
خیلی از کارهاش روی کاور کتاب‌ها استفاده شده و همیشه با فضای عمیق و فراگیرش شناخته می‌شه.

اچ. آر. گیگر (H. R. Giger)

گیگر بیشتر به خاطر کارش روی فیلم‌های بیگانه (Alien) معروفه.
آثارش تاریک، اتمسفریک و اغلب نگران‌کننده هستن و سبک خاص خودش رو دارن که همیشه بیننده رو تحت تأثیر قرار می‌ده.

فرانک فازتّا (Frank Frazetta)

فازتّا یه افسانه‌ی دنیای فانتزی و علمی-تخیلی آمریکاییه.
آثارش اغلب شامل مناظر خیره‌کننده با نورپردازی دراماتیک هستن که آدمو جذب می‌کنن.

موبیوس (ژان جیرو / Moebius)

موبیوس توی ژانرهای مختلف مثل علمی-تخیلی، فانتزی و وسترن، تصویرسازی‌های اتمسفریک خلاقانه‌ای خلق کرده.
سبکش همیشه خیالی و پرجزییاته و الهام‌بخش خیلی‌هاست.

ان. سی. وایت (N. C. Wyeth)

وایت یه تصویرگر معروف آمریکاییه که مهارت زیادی در خلق تصویرسازی‌های اتمسفریک برای آثار کلاسیک ادبی داشت.
مثلاً آثارش برای جزیره‌ی گنج (Treasure Island) و رابین هود فوق‌العاده حس و حال دارن.

دبورا لی (Deborah Lee)

دبورا یه تصویرگر کره‌ایه که در بروکلین نیویورک فعالیت می‌کنه و تو تصویرسازی تجاری اتمسفریک به اسم و رسم رسیده.
کارهای دبورا با برندهای معروفی مثل گوگل، فیسبوک، لیفت، لینکدین و پروکریت همکاری داشته، همچنین با رسانه‌های معتبر مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست، NPR و PBS کار کرده.

دبورا خودش هم کتاب مصور شخصی به نام In Limbo نوشته و توسط جامعه تصویرگران و شرکت ادوبی مورد تقدیر قرار گرفته.

منبع : What is Atmospheric Illustration?