شروع مسیر شغلی در تصویرسازی کتاب کودک

شروع حرفه ای در تصویرگری کتاب کودک

نکاتی یاد بگیر برای اینکه کارت رو نشون بدی و ارتباط‌هایی بسازی که بهت کمک کنه وارد دنیای رقابتی کتاب‌های تصویری بشی.

هنر و کسب‌وکار ساخت کتاب کودک

کتاب‌های تصویری کودک ممکنه کوتاه باشن، اما این به این معنی نیست که موفق شدن تو این حوزه ساده باشه.
بهترین کتاب‌های کودک هم برای بچه‌ها جذابه هم برای بزرگ‌ترها، و حتی بعد از چند بار خوندن همچنان سرگرم‌کننده می‌مونه.
شاید راحت نباشه، اما شکستن و وارد شدن به دنیای کتاب‌های تصویری کودک امکان‌پذیره.
اگر می‌خوای مسیر شغلی در این صنعت رو دنبال کنی، چند نکته هست که باید بدونی.

شروع مسیر شغلی در تصویرسازی کتاب کودک

درک کتاب‌های کودک و اهداف خودت

سبک‌های هنری در تصویرسازی کتاب کودک خیلی متفاوته؛ از خطوط کارتونی دکتر سئوس گرفته تا نقاشی‌های واقع‌گرایانه و فانتزی بئاتریکس پاتر. داستان‌ها هم همینطور تنوع دارن. با این همه امکان مختلف، اولین قدم اینه که مشخص کنی خودت چی می‌خوای انجام بدی.

خیلی‌ها چیزی بیشتر از یه ایده‌ی داستان ندارن،هنرمند لوکاس الیوت می‌گه. اما این داستان برای کیه؟ سبک تصویرسازی چیه؟ چقدر طول می‌کشه؟ می‌خوای کتاب چند کلمه داشته باشه؛ ۵۰۰ یا ۵۰۰۰؟ این چیزها مشخص می‌کنه که کتابت برای چه سطح تحصیلی مناسبه.

داستان یا تصویرهای تو بهتره تو یه کتاب ضخیم و بدون کلمه برای نوزادان باشه یا تو رمان‌های تصویری نوجوانان بالغ؟ دنبال طراحی جلد کتاب هستی یا روایت داخل صفحه؟
تحقیق کن ببین هنرمندان دیگه چی خلق می‌کنن، کارهای تصویرسازی کتاب کودک رو تو Behance ببین و مطالعه کن چه چیزی منتشر می‌شه. با بچه‌ها و بزرگ‌ترها صحبت کن تا بفهمی کدوم کتاب‌ها براشون جذابه. همه‌ی این‌ها بهت کمک می‌کنه بفهمی چه کارهایی بیشتر با مخاطبی که گاهی به سختی راضی می‌شه، ارتباط برقرار می‌کنه.

بعضی‌ها فکر می‌کنن، ‘کتاب من با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کنه چون اونا نمی‌فهمن من چی می‌خوام بگم،’» الیوت می‌گه. «شاید اونا بفهمن چی می‌خوای بگی، ولی تو طوری ارائه نمی‌کنی که براشون هیجان‌انگیز باشه.

ارتباط برقرار کردن با مخاطب کودک

تقریباً هر سبک هنری می‌تونه تو یه کتاب موفق کودک دیده بشه، اما ارتباط با شخصیت‌ها و روایت تصویری ساده و قابل دنبال کردن می‌تونه برای خواننده‌ها تفاوت بزرگی ایجاد کنه. هیچ مخاطبی حتی بچه‌ها ، نمی‌تونن با یه شخصیت معمولی و بی‌خاصیت ارتباط برقرار کنن.

بچه‌ها نیاز دارن به چیزی تو کتاب علاقه‌مند بشن، هنرمند و نویسنده اسکات مک‌ماهون می‌گه.وقتی عناصر تکراری رو می‌بینن، خوشحال می‌شن و مشتاقن صفحه بعد رو ببینن.

مثلاً یه گربه‌ای که خرابکاری می‌کنه واقعی به نظر میاد، اما یه گربه که خرابکاری می‌کنه و چکمه هم پوشیده، شروع یه چیزی به‌یادماندنی‌تره. و وقتی هزاران کلمه برای پرداختن به گذشته‌ی شخصیت‌ها وجود نداره، خواننده‌ها بیشتر احتمال داره با شخصیت بصری و منحصربه‌فرد ارتباط برقرار کنن.

می‌خوای شخصیت‌ها یه جزئیات اضافی داشته باشن، مثل موهای خیلی رنگی یا گونه‌های گلگون و برجسته، تصویرگر کودک آلیسا نیومن می‌گه. «این یه چیز اضافی بهشون کمک می‌کنه تا دیده بشن.»

فکر کردن به هنر به عنوان بخشی از داستان می‌تونه مشخص کنه کجا باید تمرکزت باشه. یک شخصیت اصلی که احساساتش طوری نشون داده می‌شه که بچه‌ها بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن، ابزار بهتری برای جذب خواننده‌ست تا این‌که بخوای هر برگ درخت پس‌زمینه رو کاملاً رندر کنی.

علاوه بر تحقیق درباره کتاب‌های کودک فعلی، به کتاب‌هایی فکر کن که خودت از کودکی به یاد داری. آیا چیزی که یادت مونده طراحی هنریه یا شادی روی صورت بامزه شخصیت اصلی که با دوستاش می‌رقصه؟

می‌خوای شخصیت‌ها یه جزئیات اضافی داشته باشن ،مثل موهای خیلی رنگی یا گونه‌های گلگون و برجسته. این یه چیز اضافی بهشون کمک می‌کنه تا دیده بشن.

برای دیدن نکات بیشتر، چند تصویرگر کتاب کودک رو موقع کارشون ببین تا روند کارشون رو مرور کنی.

ساخت ارتباطات حرفه‌ای در دنیای کتاب کودک

تو حوزه‌ای به رقابت تنگاتنگ کتاب کودک، ساخت شبکه‌ی ارتباطی خیلی مهمه.
جامعه‌های آنلاین مثل Society of Children’s Book Writers and Illustrators مکان خوبی برای شروع هستن. اینجا می‌تونی شبکه‌ی خودت رو بسازی، همکار پیدا کنی و همیشه از وضعیت صنعت باخبر باشی.

داشتن یه نمونه‌کار (Portfolio) که کارهات رو نشون بده، برای استخدام ضروریه، ولی وقتی با نویسنده‌ها کار می‌کنی هم ابزار مفیدی محسوب می‌شه.
«اگه با یه نویسنده یا مشتری جدید کار کنم، می‌ذارم سایت من رو ببینن و طرح‌هایی که دوست دارن انتخاب کنن،» نیومن می‌گه. «با این کار می‌تونم بهتر بفهمم مسیر و سبک موردنظرشون چیه.»

ارتباط خوب کلیدیه وقتی دنبال همکاری هستی. گفتگوهای باز روند خلاقانه رو تقویت می‌کنه و هر دو طرف حس بهتری نسبت به کار دارن. هماهنگی با چشم‌اندازت از پروژه تضمین می‌کنه که همه برای یه هدف مشترک تلاش می‌کنن.

همچنین لازم داری با نماینده‌ها و ناشرها تماس بگیری. چون خیلی از نشرها تو نیویورک و شهرهای بزرگ هستن، ممکنه نیاز باشه سفر کنی و حضوری ملاقات داشته باشی.
نمایشگاه‌ها و همایش‌های کتاب کودک و کمیک هم فرصت‌های عالی برای شبکه‌سازی و پیشرفت حرفه‌ای هستن.
نمونه‌کارت رو بیار و با نماینده‌ها و ناشرها مهربون و اجتماعی باش، مک‌ماهون می‌گه. «بازخورد بخواه. حتی بازخورد منفی هم می‌تونه مفید باشه.»

بازخورد بخواه. حتی بازخورد منفی هم می‌تونه مفید باشه.

اگه سفر کردن برات مقدور نیست، ارتباط آنلاین یا روش‌های دیگه ضروریه. نماینده‌ها و ناشرهایی که روی نوع کتاب‌هایی کار می‌کنن که تو می‌خوای منتشر کنی رو پیدا کن و باهاشون تماس بگیر.
ممکنه ده بار اول جوابی نگیری، اما یه ایمیل مودبانه با لینک نمونه‌کارت می‌تونه شروع یه رابطه‌ی مهم برای مسیر شغلیت باشه. سعی کن متفاوت باشی و در عین حال به افرادی که باهاشون تماس می‌گیری احترام بذاری.

«نماینده‌ها واقعاً دوست دارن کارت‌پستال از تصویرگرها دریافت کنن،» الیوت می‌گه. «می‌خوان یه کم از کارهات رو ببینن و دریافت یه چیز ساده که میگه، ‘سلام، من اینجام. بیا حرف بزنیم’ حس خوبی ایجاد می‌کنه.»

گاهی بستن قرارداد کتاب یعنی آوردن یه پروژه‌ی کامل سر میز، ولی یادت باشه بعضی ناشرها و نماینده‌ها ترجیح می‌دن تیم خلاق رو خودشون بسازن ، یعنی هنرمند و نویسنده رو با هم جفت کنن و به پروژه‌های خاص وصلشون کنن. بررسی کن کدوم ناشرها دوست دارن اول خودشون رو به صورت مستقل باهات روبه‌رو کنن.

حتی بعد از تلاش سخت و ایجاد ارتباطات درست، زمان‌بندی همه چیزه. هیچ‌وقت نمی‌دونی سبک تصویرسازی تو کی توجه یه ناشر آماده برای استخدام هنرمند رو جلب می‌کنه.
ادامه بده به تحقیق درباره‌ی این حوزه و بازار، ارتباط بساز و مهارت‌های هنری‌ت رو تقویت کن تا زمان مناسب برسه. پایداری و پشتکار کلید موفقیته، چون چاپ کتاب یه ماراتونه، نه دویدن سریع.

منبع : Beginning a career in children’s book illustration