یه تصویرسازی خوب واقعاً چیز خفنیه! میتونه یه ایده رو روشن کنه، یه موضوع سخت رو ساده جلوه بده و همزمان کلی احساس بهمون منتقل کنه. «ایرا مارکس»، نویسندهی رمان تصویری، خیلی قشنگ این قدرت رو تو چند جمله خلاصه کرده .
اون میگه:
«یه تصویرگر همیشه دنبال دو تا هدفه: یکی اینکه پیام رو شفاف و درست برسونه، دوم اینکه یه حس قوی تو بیننده ایجاد کنه. اما خوب کشیدن فقط یه بخش از ماجراست ، تصویرگری در اصل یه جور طرز فکره.»
با همین دیدگاه، اینجا 7 نکته داریم که میتونه بهت کمک کنه مهارت تصویرگری رو بهتر کنی و کارت رو یه پله بالاتر ببری.
۷ تا ترفند برای رشد توی تصویرگری

۱. تمرین روزانه داشته باش
همهمون میدونیم سریعترین راه برای پیشرفت توی هر مهارتی، همینه: هر روز تمرین کنی. اما خب خیلی وقتا سخته که به این روتین پایبند بمونیم. یکی از بهترین راهها اینه که بری سراغ چالشها. مثلاً هشتگهایی مثل #illustrationchallenge یا #365daysofdrawing توی اینستاگرام. یا حتی چالشهای معروفتری مثل #inktober یا #365daysoftype.
جالبتر اینکه خیلی از تصویرگرهای معروف خودشون چالشهای اختصاصی دارن؛ میتونی کارای اونا رو به سبک خودت دوباره طراحی کنی.

۲. همیشه یه دفترچه اسکیس داشته باش
اگه از بیشتر هنرمندان و تصویرگران حرفهای بپرسی، حتماً میگن داشتن یه دفترچه اسکیس بخش جداییناپذیر کار خلاقانهشونه. حتی اگه ترجیح میدی بیشتر با ابزار دیجیتال کار کنی، شروع با یه قلم و کاغذ ساده کمک میکنه مغزت عناصر پایهای ترکیببندی رو درک کنه، ایدههات رو مرتب بچینه و شروع یه تصویرسازی برات راحتتر بشه. تازه، تمرکزت هم بیشتر میشه چون هیچ تب مرورگر مزاحم نیست!
دفترچه اسکیس میتونه جایی باشه که ایدهها و مواد مختلف رو امتحان کنی، نقل قولها یا منابعی که میخوای بعداً نگاه کنی یادداشت کنی، افکار و تجربههات رو ثبت کنی و مهمتر از همه، به خودت اجازه بدی اشتباه کنی. دفترچه میتونه هر چی که بخوای باشه، و تنها جاییه که کمیت میتونه بر کیفیت برتری داشته باشه ، یعنی میتونی هر چی خواستی بکشی بدون نگرانی.

۳. الهام بگیر
الهام گرفتن برای تصویرگرها حیاتییه—نه فقط برای موضوعات کار، بلکه برای یادگیری در مورد رنگ، متریال، روشها و سبکها هم خیلی مهمه. تصویرگر Chuck Groenink هم اینو تایید میکنه: «چیزی که به کار من کمک کرده همیشه کنجکاو بودن و باز بودن نسبت به جهان بوده. یعنی امتحان کردن چیزهای مختلف، مطالعه گسترده و رفتن به موزهها. برای من، یه پروژه ممکنه از یه الهام غیرمنتظره شکل بگیره. یه نقاشی قرن پانزدهم میتونه رنگبندی یه کتاب کامل رو تحت تاثیر قرار بده، و خوندن یه کتاب تاریخ میتونه ایده یه کتاب تصویری رو به ذهن بیاره.»
یه سری راهکار برای پیدا کردن الهام:
-
کارهای تصویرگران دیگه رو در اینستاگرام، پینترست یا Behance ببین. حس کن روندهای روز تصویرگری چیه و چطور میتونن رنگ و شکلها رو به شکل جدیدی استفاده کنن.
-
دنبال بهترین تصویرگران توی رشته خودت باش. اینطوری میتونی از سبکها و تکنیکهای شاخصشون یاد بگیری.
-
کتابها و مجلات قدیمی جمع کن؛ میتونی برای مرجع استفاده کنی، برش بزنی و توی اسکچبوک بذاری یا یه سبک وینتیج خاص رو شبیهسازی کنی.
-
یه کافیشاپ یا موزه برو و هر چی میبینی رو بکش—مردم، غذا، نوشیدنی، آثار هنری و فضاها همش میتونه به کارهات اضافه بشه.
-
به سینما برو، یه کتاب بخون، قدم بزن، یا یه ویدیوی یوتیوب در موضوع مورد علاقهت ببین. بعضی وقتها بهترین نکته تصویرگری اینه که تصویر نکشی، بلکه چیزهای روزمرهای که ذهنتو جرقه میزنن پیدا کنی.

۴. برای خودت پروژه بساز
اگه دنبال نکات درست کردن پورتفولیو تصویرگری یا یاد گرفتن نحوه طراحی تصویر برای مجلهها هستی، درست کردن پروژههای شخصی یکی از بهترین راههاست—هم تصویرگرها پیشنهاد میکنن، هم مشتریهایی که دنبال استخدامشون هستن. همونطور که لئا گوران، تصویرگر و مدرس Skillshare میگه: «اگه کسی سراغت نیاد، خودت همون کاری رو انجام بده که دلت میخواد بسازی.»
چه بخوای تصویرگر کتاب کودک باشی، چه تصویرگر مجله، طراح پترن، تصویرگر مد یا تصویرگر گیاهشناسی، خودت رو تصور کن به عنوان مشتری توی پروژه رویاییت و یه پروژه مشخص با زمانبندی مشخص به خودت بده. این کار نه تنها کارت رو تو مسیر درست میبره، بلکه وقتی اون رو توی پورتفولیو میبری، به مشتریهای احتمالی نشون میده که چقدر برای کارشون مناسب هستی.
که این ما رو میرسونه به نکته بعدی در تصویرگری…
۵. یه پورتفولیو درست کن
تو دفتر طراحیت، تعداد کارها مهمتر از کیفیته، ولی وقتی میرسیم به پورتفولیو، قضیه برعکسه. تو پورتفولیو فقط بهترین ایدهها، پروژهها، سفارشها و پروژههای شخصیت رو بذار. یه نکته دیگه: فکر کن دنبال چه نوع کارهایی هستی و مطمئن شو که این تو پورتفولیو نشون داده شده.
مثلاً اگه میخوای یه تصویرگر کتاب کودک باشی، بهتره یکی دو تا تصویر فوقالعاده از کتاب کودک داشته باشی تا اینکه ده تا الگوی تکراری یا پنج تا گرافیک وکتور بیاری.
بهترین کارهات رو انتخاب کن و تمرکز رو نگه دار: وقتی یه مشتری احتمالی پورتفولیو رو میبینه، اگه مجبور باشه بین تعداد زیادی تصویر بالا و پایین کنه، ممکنه حوصلهش سر بره. اسکرول بیپایان برای اینستاگرامت خوبه، نه پورتفولیو!

۶. کارت رو نشون بده
همونطور که هنرمند Tatjana Mai-Wyss تعریف میکنه: «اولین کتاب تصویری که بهم سپرده شد، به این دلیل بود که یکی از کارتپستالهای تبلیغاتیم درست وقتی رسید که ویراستارها داشتن برای یه متن نویسنده، تصویرگر پیدا میکردن. نترس که کارت رو نشون بدی! یه وبسایت و حساب اینستاگرام داشته باش و به طور منظم با ناشرها از طریق ایمیل یا نامه ارتباط برقرار کن.»
این داستان نشون میده چقدر مهمه که کارت رو به دنیا نشون بدی. نه فقط با ساختن وبسایت، بلکه با آپدیت کردن اینستاگرام، به اشتراک گذاشتن کارهات تو پلتفرمهایی مثل Ello یا Behance، یاد گرفتن استفاده درست از Pinterest، بررسی امکانات سایتهای چاپ بر اساس تقاضا و فکر خلاقانه درباره روشهای ارتباط با مشتریها. فرقی نمیکنه همون اول یه پروژه رویایی بهت برسه یا نه، به اشتراک گذاشتن تصویرسازیهات کمک میکنه بفهمی چه چیزی بیشتر با مخاطبهات ارتباط برقرار میکنه.

۷. سبک خودت رو با زمان تکامل بده
سبک هنری خیلی حساس و متغیره. همیشه در حال تغییر و تکامله و با انجام همهی تمرینها و نکات بالا کمکم خودش رو نشون میده. اعتماد به این که سبک واقعیت از تمرین و تجربه شکل میگیره، شاید مهمترین نکتهی آموزش تصویرگری باشه.
همونطور که هنرمند اریک فریدنسون میگه: «هیچ فرمولی برای رسیدن به سبک منحصر بهفرد وجود نداره. فقط باید به خلق کردن ادامه بدی و کمکم الگوها خودشون رو نشون میدن؛ کارهای گذشتهت رو مرور کن و پروژههای جدید بساز. فکر نکن سبک ثابت و بدون تغییره، سبک مثل یه موجود زنده همیشه در حال تکامله. باید باهاش مثل یه حیوان زنده رفتار کنی.»
منبع : 7 Illustration Tips That’ll Help You Go From Beginner to Pro